Ergonomia w pracy

W zeszłym tygodniu mieliśmy spotkanie z trenerką, która wpada do nas raz na trzy miesiące. Tematem ostatniego zebrania była ergonomia pracy. Nie jest to pierwsze takie spotkanie w którym uczestniczyłem ale mam pod opieką stażystów w związku z czym poszedłem z nimi. Spotkanie ciekawe i przyjemnie poprowadzone. Mam nadzieję, że komuś się to przyda dlatego postanowiłem podzielić się z wami uzyskaną wiedzą. ergonomia pracy 2Ergonomia pracy to dyscyplina, która pozwala pracownikowi dostosować swoje siły psychofizyczne przy dużym obciążeniu. Praca często jest nierozerwalnie związana ze stresem dlatego wiadomości, które chcę wam „sprzedać” na pewno okażą się przydatne ;]. Przede wszystkim trzeba skupić się na ergonomicznym stanowisku pracy. Krzesło czy też fotel biurowy musi spełniać podstawowe wymagania. Do nich zaliczamy regulację wysokości oraz pochylenia oparcia, ruchome podłokietniki, a także regulację wysokości siedziska. Prawidłowo, siedzisko powinno znajdować się od 40 do 50 cm nad podłogą. Istotnym elementem jest także odpowiednio wyprofilowany profil fotela, który ma możliwość dopasowania się do naturalnego kształtu kręgosłupa. Myślę, że większość z nas zdaję sobie z sprawę powyższych zaleceń i stara się wybierać dobre krzesło. Niestety trochę inaczej jest jeżeli chodzi o podnóżek. O podnóżku zapominamy wszyscy, a nawet jeżeli pamiętamy to uważamy, że nie jest to niezbędny element naszego miejsca pracy. Oczywiście nic bardziej mylnego. Podnóżek podobnie jak krzesło jest równie istotny. Powinniśmy zaopatrzyć się w podnóżek, który ma wpływa na wydajność oraz komfort naszej pracy. Prawidłowo powinno się go ustawić pod kątem (maksymalnie) 15 stopni, w taki sposób aby nasze stopy były na nim płasko ułożone. Z kolei biurko przy którym urzędujemy musi być odpowiednio szerokie i głębokie. Nie może krępować naszych ruchów. Siedząc osiem godzin musimy mieć możliwość wykonywania swobodnych ruchów. Wysokość ławy oraz podłokietników powinna umożliwić nam naturalne ułożenie rąk. W praktyce oznacza to kąt prosty pomiędzy ramieniem, a przedramieniem. Skutecznie odciąży to nasze mięśnie. Jak wygląda sprawa z monitorem? Monitor powinien znajdować się nie bliżej niż 40 cm i nie dalej niż 75 od oczu, pod kątem 25 – 50 stopni w dół. Dzięki takiemu ustawieniu monitora maksymalnie odciążymy kark. Na koniec warto także wspomnieć o krótkich przerwach w pracy. Jeżeli praca wymaga ciągłego patrzenia w ekran, warto pamiętać aby co godzinę wstać na dwie minuty i przejść kilka metrów. Podobnie jest z oczami, które bardzo się męczą podczas wielogodzinnej pracy przy komputerze. Co pół godziny należy przenieść wzrok na oddalony o kilka metrów punkt na kilka sekund. Pamiętajmy także o mruganiu! Praca przed monitorem skutecznie ogranicza mruganie co niekorzystnie wpływa na zespół suchego oka. To chyba tyle jeżeli chodzi o organizację miejsca pracy ;].