Reklama – warta czy nie warta?

Reklama; „(z łac. reclamo, reclamare) – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki)”. Prostymi słowami reklama ma na celu skusić nas na nowy zakup lub też usługę. Czy jesteśmy podatni na reklamy? Wielu z nas bardzo szybko odpowie, że oczywiście, że nie. Nic bardziej mylnego. Reklama ma to do siebie, że nawet bez naszej wiedzy skłania nas do wybrania danej oferty. Podświadomość współgra z naszą świadomością powoli aczkolwiek dosyć skutecznie zbliżając się do celu. Wyobraźmy sobie, że stoimy w biurze i na biurku mamy pięć różnych długopisów. Marketingowiec prosi nas abyśmy wybrali jeden. Ten, który podoba się nam najbardziej. Wszystkie długopisy są podobne, klasyczne lecz na każdym widnieje inne logo. Okazuje się, że czterech firm w ogóle nie znamy. Jedynie piąty długopis i widniejące na nim logo coś nam mówi. Niech będzie to ‚bic’. Nasz mózg całą swoją siłą spróbuje namówić nas do wyboru właśnie tego długopisu. Dlaczego? Ano dlatego, że kiedyś, nieświadomie (lub świadomie) oglądaliśmy reklamę i korzystaliśmy już z produktów tej firmy. Czy byliśmy zadowoleni? To wydaje się istotne ale przy takim wyborze, kiedy jest to jedyna znana nam marka staramy się zakrzywić rzeczywistość i jednomyślnie stwierdzamy, że ten długopis nie był taki zły. Przecież dobrze się nim pisało. Dzięki reklamie wybierzemy produkt, który już znamy i czujemy się z nim swobodnie. Wiemy co nas czeka. Tak więc czy warto inwestować w reklamę? Odpowiedź wydaje się oczywista. Warto.