Warto zatrudniać księgową?

W końcu zdecydowałeś się założyć firmę i zastanawiasz się czy warto zatrudnić księgową? Już na początku przygody z własną działalnością czeka cię dużo pracy i z pewnością poniesiesz duże koszty. Czy warto dokładać do ogólnego rachunku jeszcze księgową?

Zanim podejmiesz decyzję należy się spokojnie zastanowić, rozważyć wszystkie – za i przeciw. Przede wszystkim pytamy ile kosztuje księgowa dla jednoosobowej firmy? Takie koszty szacujemy na przedział pomiędzy 100, a 200 złotych na miesiąc w zależności od miasta i doświadczenia księgowej. Istnieje także opcja skorzystania z biur rachunkowych. Taki koszt może być minimalnie wyższy. Zatem czy warto zatrudnić księgową?

Niestety odpowiedź dalej nie jest prosta, ponieważ należy jeszcze rozważyć indywidualne potrzeby firmy. Wpływ ma ilość zatrudnionych osób czy chociażby ilość wystawianych faktur. Bardzo ważny jest także ilość czasu jaki jesteśmy w stanie co miesiąc przeznaczyć na wypełnienie wszystkich dokumentów i rozliczenia. Nie każdy połapie się w dokumentach i może okazać się, że zamiast godziny zajmie nam to kilka dni. Jak sami widzicie nie tylko kwestie finansowe są ważne w przypadku zatrudnienia księgowej.

Aby jednak porządnie ułożyć sobie w głowie wszystkie plusy i minusy przedstawiam wam kilka pytań, które powinny pomóc w podjęciu decyzji.

  • Czy przewidujesz obsługę różnych klientów?
  • Ile pracowników zatrudnisz?
  • Czy zamierzać skorzystać z dotacji unijnych etc., które będziesz musiał dodatkowo rozliczać?
  • Czy jesteś zainteresowany skorzystaniem z metod optymalizacji podatkowych?

Jeżeli zdecydujesz się na księgową, rodzi się kolejne pytanie. Jaką wybrać? O tym już następnym razem ;].

Źródło zdjęć: bialystokonline.pl