Cechy idealnego szefa

Dzisiaj miałem kolejne już spotkanie ze stażystami na którym omawialiśmy cechy idealnego szefa – przywódcy. Spotkania miały się zakończyć ale moi młodzi podopieczni tak je polubili, że poprosili abyśmy je trochę przeciągnęli. Co prawda mam dużo pracy i mój kalendarz jest zapełniony po brzegi ale skoro tak im się spodobały, postanowiłem je trochę przedłużyć. kalendarz-dobry-szefTak więc jak wspomniałem, na ostatnim spotkaniu skupiliśmy się na roli szefa w firmie. Zadaliśmy sobie pytanie jaki powinien być idealny przełożony. Przytoczę kilka ważniejszych punktów, które wyodrębniliśmy.

  • Idealny szef powinien traktować wszystkich swoich podwładnych z szacunkiem niezależnie od wykonywanej pracy i stanowiska jakie zajmują. Należy pamiętać aby traktować innych w taki sposób jak sami chcemy być traktowani.
  • Dobry szef musi posiadać wysokie kwalifikacje zawodowe. Dzięki nim będzie fachowcem w swojej dziedzinie dzięki czemu świetnie pokieruje swoją kadrą pracowniczą, a także zyska uznanie i szacunek w oczach pracowników.
  • Idealny szef musi być dobrze zorganizowany, terminowy i punktualny. Szef z racji swojego stanowiska ma o wiele więcej zadań niż może nam się wydawać dlatego dobra organizacja czasu, przestrzeni i koordynacji zadań pozwoli lepiej i szybciej pracować podwładnym.
  • Umiejętność współpracy z innymi to cecha, której nie może zabraknąć na naszej liście. Dostrzeganie problemów, talentów czy też postępów swoich pracowników pozwoli zbudować świetny team w firmie. Dobry pracownik to zadowolony pracownik.
  • Umiejętność słuchania. Lider rozmawiając ze swoim podwładnym powinien być skupiony i otwarty na rozwiązania, dzięki temu pracownik będzie czuł się ważny i doceniony.
  • Umiejętność mówienia. Szef musi wyrażać się jasno, konkretnie i stanowczo. Powinien mieć otwarty umysł na propozycje pracowników ale musi być pewny tego co mówi. Jego polecenia są oczywiste i nie trzeba się niczego domyślać.
  • Nie można zapomnieć o sprawiedliwości! Tak jak sąd, szef jest niezależny i obiektywny.
  • Szef musi być szefem i nie może, ani nie powinien starać się tworzyć relacji kumpelskich w swojej firmie. Choćby nie wiadomo jak się starał jego stanowisko wymaga od niego podejmowania nie zawsze przyjemnych decyzji. Podwładny kumpel może mieć z tym problem i będzie starał się wpłynąć na zmianę decyzji bazując na „towarzyskiej” relacji jaką stworzył szef.

To kilka z punktów, które omówiliśmy na naszym spotkaniu ze stażystami. Przyznam, że kiedy je analizowaliśmy stwierdziłem, że mój szef ma w zasadzie 90% tych cech. Czy to znaczy, że mam idealnego szefa ;)?